25 Juli - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van CYAatworkmissionMoldova - WaarBenJij.nu 25 Juli - Reisverslag uit Sculeni, Moldavië van CYAatworkmissionMoldova - WaarBenJij.nu

25 Juli

Door: Bertine en Rosan

25 Juli 2014 | Moldavië, Sculeni

We begonnen onze dag met de kinderen met dansen, wat inmiddels ons ochtendritueel is geworden. Als eerst deden we de k3 liedjes, daarna de pinguïn-dans en als laatste de macarena. Hierna gingen we touwtje springen. Het duurde eventjes voordat de kinderen het ritme van het springtouw door hadden, maar daarna ging het goed. Toen was het tijd voor het limbodansen! Dit vonden de kinderen erg leuk. Na het limbo dansen plakten we er nog een stoelendans achteraan en dit alles verliep gelukkig allemaal goed. Hierna mochten de kinderen naar binnen en kregen ze bijbelles van de domineesvrouw. Rond twaalf uur kregen de kinderen iets lekkers en gingen ze weer naar huis toe. Wij gingen lunchen en daarna konden we even zwemmen in de rivier. We moesten even haasten naar de kerk, want het middagprogramma voor de kinderen begon al bijna. Gelukkig bereiden we alle activiteiten al in de ochtend voor, zo konden we meteen verder met het programma toen we thuis waren. We begonnen met twee leuke spellen en daarna gingen we iets knutselen. De kinderen zijn in de middag altijd erg druk en het was ook erg warm binnen. We gingen snel weer naar buiten om een estafette te doen. Dit was grappig, want de kinderen werden aan elkaar geknoopt bij de voeten. Hierna deden we een estafette met water. We moesten goed opletten, want de kinderen spelen nog weleens vals. Bingo is echt het favo-spel hier in Sculeni. Als we buiten spelen hoor je vaak: bingo, bingo? En daarom gingen we aan het eind van de dag nog een potje bingo doen. Tijdens de bingo worden de kinderen wat rustiger, want ze vinden het spel erg spannend en willen de genoemde cijfers wel horen natuurlijk. Het was bijna zes uur en de kinderen gingen naar huis met een lekker flesje drinken en een lekker koekje. Deze koekjes zou ik zelf ook wel mee willen nemen naar Nederland.

Vandaag waren we weer een dagje op de bouw ondanks dat het weer ontzettend warm was. We hebben ons eigenlijk de hele dag haast bezig gehouden met het maken van de bekisting waar maandag door de Canadezen beton in gestort kan worden voor de pilaren. Ook zullen zij maandag de vloeren gaan storten. Tussen de middag hebben we heerlijk gezwommen in de rivier. Er stond alleen wel een sterke stroming waardoor we erg hard moesten zwemmen om weer terug te komen en er uit te kunnen klimmen. Het was wel echt heerlijk om na het harde werken een frisse duik te nemen. Om 3 uur was het toch echt wel weer tijd om aan het werk te gaan. Toen we bij de bouwplaats aankwamen was het nog warmer geworden en konden we weer verder met de bekisting. In totaal zijn er nu 6 van de 10 klaar! Tijdens het bouwen hebben wij van Michaela ook een heerlijk pannenkoekje met geitenkaas gekregen. Het eten hier wordt steeds beter! Over een klein kwartiertje gaan we hopelijk ook weer lekker avondeten en daarna krijgen we nog een excursie door het dorp van Michaela. Morgen vertrekken we om 9 uur met vijf personenauto's naar Roemenië om daar een stad te bezoeken. We zullen daar de hele dag zijn en ik heb er enorm veel zin in!

Als allerlaatste moesten we van Daniël alle mensen nog bedanken voor de vele felicitaties die hij heeft ontvangen!

Bertine & Rosan

• 25 Juli 2014 - 17:56

Rene:

Leuk om elke dag weer iets van jullie te lezen.
    Lieve groet van René en de dames!

• 25 Juli 2014 - 17:56

Rene:

Leuk om elke dag weer iets van jullie te lezen.
    Lieve groet van René en de dames!

• 25 Juli 2014 - 18:35

Annet Van Gessel:

Ondanks dat we elke dag wel een smsje of zelfs af en toe een appje krijgen, is het ook leuk hier jullie verhalen te lezen. Gelukkig krijgen jullie na al dat harde werken ook nog lekker eten voorgeschoteld.
    Heel veel plezier morgen in Roemenië...morgen kunnen we er weer alles over lezen.
    Veel liefs van Paul, Annet en Aniek

• 25 Juli 2014 - 19:30

Corine:

Sorry Daniel we zijn jou vergeten te feliciteren met je verjaardag. Maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Tjonge wat zijn jullie hard aan het werk mooi hoor. En ook even lekker wezen zwemmen voor de nodige afkoeling. Nu weekend morgen een dagje uit. Heel veel plezier let allemaal op je spullen enne Ruth veel foto's maken hoor ook in Sculeni. We willen straks alles zien! Groetjes vanuit een bewolkt en af en toe een regenachtig Elst Kees en Corine

• 25 Juli 2014 - 20:40

Hester Klein:

Zo te lezen zorgen jullie ervoor dat ze daar goede herinneringen aan jullie overhouden! Geniet morgen van een dagje ontspannen en zondag ongetwijfeld een heel nieuwe ervaring van kerk-zijn! Werken jullie ook met de moldavische collega's van Wim (mission without borders)? Zij werken ook in jullie plaats en we zijn benieuwd of jullie samen werken. Hartelijke groet van Wim en Hester Klein

• 25 Juli 2014 - 22:31

Gert En Lisette:

Dag allemaal,
    Wat is het leuk dat we elke avond getrakteerd worden op een samenvatting van alullie activiteiten van die dag. Erg leuk om te lezen! En nog leuke rom te lezen dat jullie zo veel werk verzetten met z'n allen!
    Heel veel plezier morgen in Roemenie, geniet er van!
    Veel liefs (en extra veel voor Isabelle en Valerie) van Gert en Lisette

• 25 Juli 2014 - 22:43

Marja:

Genieten jullie morgen maar lekker van het uitstapje naar Roemenië.
    Volgens mij hebben jullie wel een vrije dag verdiend naar al het werk wat jullie deze week verzet hebben.
    Heel fijn dat we vandaag een berichtje van Chantal kregen.
    Groetjes uit Elst voor iedereen en in het bijzonder voor Chantal.
    Krijn, Marja en Joany.

• 25 Juli 2014 - 23:24

Geralt:

Geweldig om zo met jullie mee te mogen kijken.
    Alle goeds en een dikke knuffel voor jullie allemaal.
    Geralt, Lia, Anneroos, Mats, Evi en Kyra

• 26 Juli 2014 - 00:36

Annet:

Hoi allemaal, leuk om te lezen wat jullie doen en meemaken. We wensen jullie veel succes met alle activiteiten. Hartelijke groeten voor jullie allemaal van de Lekjes. (fam. Lekkerkerker)

• 26 Juli 2014 - 17:44

Michel:

Leuk om de reisverslagen te lezen. De kinderen hebben lol met de spellen maar jullie ook. Vandaag even niet want jullie zijn een dagje uit. Geniet van vandaag. En morgen weer succes met de bouw en de leuke activiteiten voor de kinderen.
    Hartelijke groeten van Michel ,Colinda, Fons en Avelon.